Metaverzum, VR, AR, AI

Tudjon meg többet: https://digital-strategy.ec.europa.eu/hu/policies/virtual-worlds

Vissza a főoldalra

A Metaverzumot a párhuzamos digitális világként képzelik el, ahol minden embernek van egy digitális perszónája. Ez egy olyan virtuális birodalom, ahol kapcsolatok alakulhatnak ki, földeket vásárolhatnak, és ahol árukkal kereskedhetnek a felhasználók. A barátok együtt indíthatnak digitális vállalkozást, amely valós értékeket termel. Ez forradalmasíthatja a közösségi oldalakat, a távmunkát és a kikapcsolódást is.

A Metaverzum történelme

Bár az alternatív virtuális valóság fogalma már korábban is létezett, a „Metaverzum” szót először Neal Stephenson író alkotta meg 1992-ben. A Snow Crash című regényében egy olyan digitális világ leírására használta, ahol az emberek interakcióba lépnek egymással és olyan dolgokat vásárolnak, mint például az ingatlanok.

Az elképzelése a 2000-es évek elején a Second Life-hoz hasonló virtuális világok megjelenésével nyert további teret, ahol a felhasználók közös virtuális teret hozhattak létre és léphettek kapcsolatba egymással.

Az Oculus nagy lépést jelentett a Metaverzum megvalósítása felé, amikor 2012-ben 2,5 millió dolláros crowdfundingot biztosított. A vállalatot két évvel később felvásárolta a Facebook, mielőtt 2016-ban piacra dobta volna a Riftet, a világ első, széles körben elérhetővé tett virtuális valóság headsetjét. A virtuális valóság technológiák, mint például az Oculus Rift és a HTC Vive fejlődése tovább feszegette a koncepció határait.

2020-ra a gyártók évente több, mint 5 millió virtuális valóság (VR) és kiterjesztett valóság (AR) szemüveget szállítottak ki. Ha a fogyasztók teljes mértékben ki szeretnék használni a platform által kínált lehetőségeket, ahhoz minden esetben egy ilyen szemüvegre lesz szükségük.

Az elmúlt években olyan techóriások, mint a Facebook (ma már Meta) és a Microsoft élénk érdeklődést mutattak a Metaverzum iránt, és hosszútávú terveket jelentettek be a projekttel kapcsolatban. 

A „Metaverzum” szó lett a második helyezett az Oxford English Dictionary év szava szavazásán 2022-ben. A kifejezés az év egyik legforróbb fintech divatszava lett, és a befektetők milliókat költöttek virtuális ingatlanok vásárlására a platformon belül.

Elemzők szerint a globális versenyipar 2030-ra közel 100 milliárd dollárt fog érni, ami a mai érték majdnem 50-szerese. Az elfogadottságot azonban nagyrészt a VR-headseteket vásárló emberek száma fogja meghatározni. Csak az Egyesült Államokban ma az emberek mintegy 15 százalékának van ilyen készüléke.

Metaverzum használata az oktatásban

A Metaverzum jelentősége

A Metaverzum jelentőséggel bírhat a jövőben, mivel potenciálisan forradalmasíthatja az emberi élet különböző aspektusait, beleértve a szórakozást, a kommunikációt, a munkát és a kereskedelmet. A távoli együttműködés, a virtuális irodák, valamint a virtuális környezetben történő képzés és oktatás lehetővé tételével képes átalakítani a munkahelyeket és a hatékonyságot.

A virtuális piacterek és az e-kereskedelem révén új lehetőségeket kínál a vállalkozások számára, lehetővé téve a zökkenőmentes tranzakciókat és a globális elérést. Felvet fontos problémákat, beleértve a technikai kihívásokat, az etikai aggályokat és a felelős fejlesztés szükségességét a hozzáférhetőség, a magánélet és a digitális jogok biztosítása érdekében amelyeket később kifejtünk.

Főbb jellemzői

Jelenleg a digitális világ nagy divatja, mivel látszólag végtelen lehetőségeket és célokat kínál. Sok befektetőt vonz, ugyanis a technológiai és digitális felfedezések élvonalában van.

Digitális avatarok használata

A Metaverzum egyik alapkoncepciója, hogy digitális avatárokat hozunk létre magunkról, hogy egyedülálló módon fejezhessük ki érzelmeinket és személyiségünket.

Az ember-számítógép interfész (HCI) technológiára való támaszkodás

A konkrét tevékenységekben való részvétel érdekében az ember és a számítógép egy HCI-nek nevezett folyamat révén információt cserél egymással.

Szociális interakciók

Az emberek a Metaverzumban avatarokon és a felhasználó vizuális reprezentációin keresztül kommunikálnak és lépnek kapcsolatba egymással.

Virtuális valóság (VR) és kiterjesztett valóság (AR)

A virtuális valóság (VR) egy számítógép által generált környezet, amelynek jelenetei és tárgyai valóságosnak tűnnek, így a felhasználó úgy érzi, hogy elmerül a környezetében. Ezt a környezetet egy virtuális valóság szemüvegen keresztül érzékeli a felhasználó. A VR abban segít, hogy úgy beleéljük magunkat a videojátékokba, mintha mi lennénk az egyik szereplő; megtanuljuk, hogyan kell szívműtétet végezni, vagy javítsuk a sportedzések minőségét a teljesítmény maximalizálása érdekében.

Annak ellenére, hogy a technológia évtizedekkel ezelőtt született, sokan még mindig nem ismerik a virtuális valóság fogalmát. Az is elég gyakori, hogy a virtuális valóság kifejezést összekeverik a kiterjesztett valósággal.

A kiterjesztett valóság (Augmented Reality, AR) egy olyan technológia, amely lehetővé teszi, hogy virtuális elemeket helyezzünk a valóságról alkotott képünkre. A Pokémon GO népszerűsítette az AR-t azáltal, hogy közelebb hozta a nagyközönséghez. Addigra már nagyon sok olyan vállalat volt a különböző ágazatokban (egészségügy, oktatás, építészet, mérnöki tevékenység, szolgáltatások, kiskereskedelem stb.), amelyek használni kezdték az AR-t azzal a céllal, hogy még jobb élményt teremtsenek ügyfeleik számára.

Férfi a Metaverzumban boxol

Tartós és megosztott virtuális terek

Ez sokak szerint egy megosztott, magával ragadó, tartós, 3D-s virtuális tér, ahol az emberek úgy élik meg az életet, ahogyan azt a fizikai világban nem tudnák.

Felhasználó által generált tartalom

A UGC (user-generated content) adja a Metaverzum éltető erejét; lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy saját élményeket hozzanak létre benne. A mesterséges intelligencia és a blockchain-technológia a működésének technológiai alapját képezi, és biztosítja ennek a világnak a felépítésének az alapjait.

Társas interakciók és együttműködés

A platformon keresztül az emberek képzeletbeli világokba léphetnek be, és teljesen új módon kapcsolódhatnak más emberekkel. Bárhol is vannak, virtuális eseményekre mehetnek, digitális helyeket fedezhetnek fel, és közös élményekben vehetnek részt.

Példák a meglévő platformokra és technológiákra

Már több platform és technológia is létezik, amelyek segítségével Ön is kipróbálhatja a Metaverzumot.

Virtuális világok, MMO-k

A Metaverzum akkor vált ismertté, amikor a Facebook 2021 októberében átnevezte magát Meta névre, és bejelentette, hogy még abban az évben legalább 10 milliárd dollárt kíván befektetni a koncepcióba. A Meta mellett olyan technológiai óriások, mint a Google, a Microsoft, az Nvidia és a Qualcomm is dollármilliárdokat fektetnek a koncepcióba. A McKinsey & Company vezetési tanácsadó cég bíztató előrejelzése szerint a platform gazdaság 2030-ra elérheti az 5 billió dollárt. A várakozások szerint az e-kereskedelem lesz a domináns motor, de a játék, a szórakoztatás, az oktatás és a marketing is fontos ágazattá válik.

VR és AR eszközök

A virtuális valóság (VR), a kiterjesztett valóság (AR) és a vegyes valóság (MR) kifejezéseket manapság sokan használják. Rengeteg eszköz létezik: Oculus Rift, HTC Vive, Samsung Gear VR, Google Glass, Microsoft HoloLens, ODG R-8, Epson Moverio… a lista folytatható. De vajon miben különböznek ezek az eszközök?

Az AR-ben nincs szükség headsetre; a VR-ben viszont igen. Az AR esetében a végfelhasználók továbbra is kapcsolatban vannak a valós világgal, miközben a hozzájuk közelebbi virtuális tárgyakkal interakcióba lépnek; a VR-technológia használatával azonban a VR-felhasználó elszigetelődik a valós világtól, és egy teljesen fiktív világban merül el.

Voxels Metaverse

A Voxels egy játékosok által épített Metaverzum az Ethereum blokkláncon. A felhasználók felfedezhetnek, találkozhatnak más emberekkel és részt vehetnek eseményeken.

Nő előadást tart a Metaverzumban

A Metaverzumról röviden

A Metaverzum tehát rengeteg potenciált rejt magában mind a felhasználók, mind pedig a cégek számára. Nem túlzás azt mondani, hogy korunk egyik legmeghatározóbb informatikai találmánya, amely nagy változásokat hozhat az emberek hétköznapi életébe. Működése komplex, a mesterséges intelligencia, a kiterjesztett és a virtuális valóság is nagy szerepet játszanak benne. A különböző iparágakban számítani lehet arra, hogy még számottevőbb lesz a jelenléte a közeljövőben.